Szukając roweru patrzysz przede wszystkim na cenę, następnie rozmiar kół, a dopiero gdzieś na samym końcu na rodzaj ramy? Zapomnij, że twój rower będzie kiedykolwiek dobrze dopasowany do twoich potrzeb. Rowerowi specjaliści już od dawna podkreślają jak dużą rolę w znalezieniu roweru idealnego pełni rozmiar ramy – często nawet większą, niż rozmiar kół! Opinie, jakoby rozmiar ramy dało się korygować wysokością siodełka są całkowicie błędne – siodełko musi być ustawione tak, aby pasowało do długości nóg i zapewniało komfortowe dosięganie do pedałów roweru, a nie ziemi. Błąd złego doboru ramy jest szczególnie widoczny w przypadku rowerów szosowych, dla których pewność jazdy jest podstawą do osiągania wyznaczonych celów. Jak więc wybrać szosówkę, która posłuży przez lata i nie będzie powodowała wyłącznie frustracji i ciągłego poczucia, że coś z nią nie tak?

Cechy rowerów szosowych

Rower szosowy, potocznie zwany również kolarzówką, to przede wszystkim jednoślad do dynamicznej jazdy po drogach asfaltowych. Jego główną cechą charakterystyczną są wyższe niż w przypadku większości rowerów obręcze (koło 28” i 29” to najpopularniejsze rozmiary) i nałożone na nie cieniutkie, często pozbawione bieżnika opony o grubości nie przekraczającej 23 mm. Szosówki to rowery bardzo specjalistyczne – ich konstrukcja pozwala na szybką jazdę w pochylonej, aerodynamicznej pozycji. Nawet ci, którzy nie bardzo orientują się w świecie rowerów są w stanie dostrzec podstawowe różnice pomiędzy szosą, a innego rodzaju rowerami. Ciekawą kwestią jest tu zupełnie inaczej zorganizowany system przerzutek – z przodu widoczne są zwykle tylko dwie zębatki o średnicy znacznie większej, niż w rowerach crossowych czy górskich, co wiąże się oczywiście z lepszym przełożeniem mocy na prędkość.

Rowerem szosowym nie pojeździsz po wyboistych trasach. Trudno będzie ci się nim poruszać nawet na równych, ale niezbyt dobrze ubitych ścieżkach. Rower ten jest zwyczajnie za śliski i skonstruowany tak, by zminimalizować jego wagę i umożliwić rozwijanie dużych prędkości. Jakie rowery szosowe wybierać? Przede wszystkim te odpowiadające możliwościom budżetowym, ale kupowane w profesjonalnych sklepach rowerowych takich jak Bikester.pl, gdzie możliwe jest odpowiednie dobranie rozmiaru roweru.

Jak dopasować rower szosowy do własnych potrzeb?

Nie ma jednej zasady mówiącej, że na rowerze ciut za małym lub ciut za dużym nie da się jeździć, co potwierdza szerokie grono osób nie wiedzących nawet o tym, że istnieje coś takiego jak rozmiar ramy. Jeśli jednak nie czujesz się na rowerze dobrze, masz wrażenie że kolanami możesz uderzyć o kierownicę, a butami będziesz ocierać o oponę – coś jest nie w porządku. Na zbyt dużej ramie będziesz się wyciągać, by dosięgnąć do kierownicy – tego nie poprawisz ani wysokością siodełka, ani kierownicy. A przecież na ultra lekkiej szosie z cienkimi oponami i dużą średnicą kół poczucie pewności podczas jazdy jest niezwykle istotne!

Podczas obliczania odpowiedniego rozmiaru ramy kluczową rolę ogrywa nie wzrost, ale przekrok, czyli odległość ziemi do górnej części rury ramy. To na jego podstawie wylicza się późniejszy rozmiar ramy, który z łatwością wyliczysz dzięki kalkulatorowi na stronie Bikester.pl lub w każdym lepszym sklepie rowerowym.

Odpowiednio dopasowana rama roweru szosowego to jednak nie tylko wspominane wcześniej komfort i pewność jazdy. Dobrze dobrany rozmiar ramy to także większa efektywność jazdy, łatwiejsze prowadzenie i przede wszystkim lepsze przeniesienie mocy z pedałów na koła. Oprócz przekroku pod uwagę bierze się też rozstaw ramy, czyli poziomą odległość od środka osi suportu do środka główki ramy. Im większy rozstaw, tym większe nachylenie tułowia do kierownicy – a co za tym idzie, bardziej aerodynamiczna, agresywna pozycja, pozwalająca skutecznie pokonywać opory powietrza.

Dobór akcesoriów dla rowerów szosowych (i amatorów porządnej jazdy szosowej)

Oferta sklepu Bikester.pl, bogata zarówno w same rowery szosowe, jak i wiele akcesoriów do ich wyposażenia to najlepsze miejsce do przedsezonowych zakupów. Zanim jednak wyciągniesz kartę, zastanów się czego ci brakuje i czego będziesz przede wszystkim potrzebować. Choć kolarstwo szosowe jest dość specyficzną odmianą sportu, każdy kolarz (zwłaszcza w grupie osób nie uczestniczących w zawodowych wyścigach) może mieć własne potrzeby odnośnie sprzętu dodatkowego. Nie od dziś wiadomo, że rowery szosowe muszą być lekkie i bez zbędnych obciążeń. Pomyśl więc przede wszystkim o aerodynamicznym kasku, wygodnej odzieży rowerowej, bluzie lub koszulce z tylną kieszenią, oraz odpowiednich okularach rowerowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here